Čtvrtek 30/3/2006

Žádné prachy náckům!

www.antifa.czNacistické hadry smrdí - nekupujte Thor Steinar! Nacisté v kanadách a bomberech se stávají vzácností. Ultrapravičácká scéna prodělala v posledních letech nejen organizační, ale i optickou změnu. Trend směřuje k nenápadnému modernímu vzhledu a vytváření svébytné image. Ovšem ani v moderním oblečení se náckové nemusí vzdát své ideologie. Jak vypadat „in“ a přitom se skrytě přihlásit k neonacismu, ukazuje oděvní firma Thor Steinar (TS).

Značka Thor Steinar

Značku Thor Steinar zaregistroval v říjnu 2002 Axel Kopelke. V květnu následujícího roku založil Kopelke společně s Uwe Meuselem firmu „Mediatext Gesembehal s.r.o.“, která od té doby tuto značku zastupuje. Prodejna firmy má sídlo v německém Zeesenu a odtud se značka také distribuuje. Podle informací místních antifašistů není Kopelke minimálně v pravicové scéně žádnou neznámou. Dvaatřicetiletý obchodní vedoucí firmy se v minulosti již vícekrát zviditelnil napojením na pravicovou scénu. Kopelke byl údajně spoluzakladatelem místní Jugendunion (mládežnická organizace CDU), která se ale rozpadla a vyznačovala se především nacionálními kulturními večery a výlety do Slezska. Předpokládá se, že začátkem 90. let byl aktivistou na branně sportovních akcích a v roce 2000 se účastnil oslav vzniku říše pořádaných NPD. Kromě toho se měl zúčastnit lidových oslav slunovratu a písňových večerů s nacistickým písničkářem Frankem Rennitzkem (NPD). I němečtí lidsko-právní aktivisté zpozorněli a upozorňují na to, že firma Mediatext je spojena s pravicovými extremisty. Kopelke je současně majitel obchodu s oblečením „Explosive“ ve městě Königs Wusterhausen. Obchod na sebe upozornil již mnohokrát díky ultrapravicovým zákazníkům a personálu. Také měl figurovat jako organizátor shromáždění neonacistů na náměstí v Königs Wusterhausenu na jaře 2005. Není s podivem, že Thor Steinar se nejprve prodával v tomto obchodě. Ale již za krátkou dobu se značka prodávala také v nepolitických obchodech se sportovním oblečením jako Doorbreaker nebo Bumbastik a následně ve známých neonacistických obchodech jako On the Streets v Hennigsdorfu.

Scéna a následky

Původní logo Thor Steinar, které bylo nedávno zakázané (pozastaven kvůli tomu byli i prodej v ČR), představuje kombinaci run skládající se z vodorovné Wolfsangel a runy Thyr, která pro zasvěcené představuje runu dvojitých SS bývalých Waffen SS. Toto zdánlivé „zakodování“ souvisí s ústupem od klasické skinheadské, respektive boneheadské uniformy a zároveň se mohou náckové stylově rozpoznat mezi sebou. Kvůli soudnímu zákazu této značky v Německu a zájmu médií se zvýšila známost této značky a v dnešní době již nepotřebuje žádnou nacionalistickou symboliku a tato značka jednoznačně zařazuje její nositele. Značka TS se vyvinula k etablované značce, protože jde ruku v ruce s módními trendy. Tak se Thor Steinar prodává i v normálních prodejnách se sportovním zbožím, čímž se velké množství zákazníků bez vědomí politického pozadí zaplétá do pravicových kódů jen s cílem oblékat se moderně a sportovně. Tím jdou peníze přímo a oficiálně do rukou neonacistů. Ale i v neonacistické scéně se toto oblečení velmi dobře prodává. Žádná nacistická demonstrace se už dnes neobejde bez přílivu emblémů Thor Steinar. Nacisti propagují značku, kde jen mohou. Pravicový rockový plátek „Rocknord“ mluví o TS jako o patriotistickém oblečení s nordickým nádechem.

Kampaň a právnické kroky

Aby se zamezilo rozšíření značky, byla v Německu vyhlášena antifašistická kampaň „Stop Thor Steinar“, kterou politicky aktivní skupiny a média přijaly s velkým zájmem. Kampaň si postavila za cíl vysvětlit oslavovanou národně socialistickou (NS) symboliku a značku tak demaskovat a poslat do „sběrných surovin s textilem“ - kam také patří. Ale také na právní úrovni se leccos událo: již v březnu 2004 začalo státní zastupitelství vést procesy proti uživatelům loga Thor Steinar. V srpnu stejného roku bylo potvrzeno rozhodnutí soudu v Prenzlau při procesu proti nositelce svetru Thor Steinar. Poté nařídilo státní zastupitelství Neuruppinu zabavení oblečení značky TS v nacistickém obchodě On the streets. Zabavené zboží muselo být ovšem z důvodu nejasného právního základu vráceno. V listopadu udělal zemský soud v Neuruppinu precedens tím, že zamítl stížnost jednoho nositele této značky. Z rozhodnutí soudu vyplývá, že v logu použité runy jsou spolu tak zkombinovány, že pro zasvěcené je zřejmá dvojitá SS runa bývalých Waffen SS. Nositelům značky hrozilo, že již tím, že nosí oblečení, které bylo označeno starým logem, se vystavují riziku trestního řízení kvůli používání znaků protiústavních organizací. Po krátké přechodné fázi během níž byl zastaven prodej oděvů se starým logem a stará loga byla bezplatně odstraněna a přešita, přišel Thor Steinar s novým logem. Charakter a duch značky však fungovaly nerušeně dále. Dokonce policie samotná v interním dopise potvrdila, že „samotné jméno firmy představuje otevřenou hříčkou se jménem bývalého generála SS Steinera.“ 13. září 2005 zrušil braniborský Vrchní zemský soud zákaz používání prvního loga TS. Všechny otevřené procesy tedy nemají naději na úspěch. Jenom v samotném Braniborsku je tímto postiženo 200 procesů a to přesto, že zákaz netrvá ani rok. V Německu není v otázce nošení značky TS justice jednotná ani v roce 2006. To vedlo dokonce k tomu, že firma Media Tex neváhala podat miliónovou žalobou o náhradu škody.

Státní „antifašismus“ je na nic!

Jak vidno, je to jen další příklad, kdy snaha státní moci o postih nácků nikam nevede. A nikam ani vést nemůže. Když náckové prohráli soud, jen předělali logo na nové tzv. „piškvorky“ a vesele prodávají své hadříky dál. Spoléhat se na vyřešení problému od státu je tedy i v tomto případě naivní.

Shrnutí

Téma TS ještě zdaleka není smeteno ze stolu. Mnoho obchodů nezastavilo distribuci značky, ačkoliv byly mnohokrát v rámci kampaně „Stop Thor Steinar“ upozorněny na její politické pozadí. Mnoho škol se zdráhalo vysvětlit kolegiu a žákům tuto problematiku, i když například v Braniborsku byl na každou školu zaslán dopis s letákem kampaně, aktuální články a žádost, aby školy podchytily nošení této značky. Jsme šokováni tím, že antifašistická osvěta nenachází větší odezvu u obchodníků a obchodům je důležitější jejich zisk, než postup proti neonacistům a jejich značce. A co v Čechách? V ČR prodává tuto značku oficiálně již 20 obchodů a na Slovensku 3 obchody. Jejich seznam najdete zde. Vadím to někomu?!

Proti nacistickým značkám se musí zakročit rázně. Musí být odmaskovány a je nutné zabránit, aby se etablovaly do společnosti. Aktuálně se zabývá problematikou Thor Steinar, jednou nazi značkou mezi mnoha (další jsou např. podkolekce Thor Steinar s názvem Rizist nebo slovenská značka Resistance a Eighty Eight či český Grassel a Nibelung) kampaň „We will rock you“ – pryč s ultra-pravicovými obchody, ultra-pravicovou muzikou a ultra-pravicovým životním stylem! Je to ve vašich rukou. Woouw!

Napsáno s použitím překladu letáku kampaně We will rock you

Informace o nové kolekci TS zde

První informace o změně image neonacistů v českém tisku

Chaos v hnědé modě (Týden, 11/2006)

Kde hledat další informace v Němčině: jen přeložit a dále využít!

01: Oficiální stránka kampaně We will rock you, kde najdete spoustu materiálů

02: Oficiální kampaň Stop Thor Steinar v Německu

03: Kampaň za lepší život bez nacistických obchodů

04: O hře se symboly pojednává tento web

05: Kde se vzal název Thor Steinar?

06: Jak se TS etabluje mezi další firmy s oblečením


Fotogalerie

01: Antifas vylepšují nazi shop Ragnarok s TS

02: We will rock you demonstrace proti obchodu „On the streets“

03: Fotka obchodu „On the streets“

04: Demonstrace Break the Silence

05: Demonstrace v Hamburgu St.Pauli

06: Transparenty na demoškách

07: Transparenty na demoškách

08: Nazi shops stoppen

09: Plakát na demošku

10: Demonstrace

11: Demonstrace v Berlině

12: Podařená akce v Lipsku

13: Pěkné logo anti-TS kampaně

14: Staré a nové logo TS (Runy a piškvorky)