Blaggers ITA - skutečný rytmus ANTIFA
Blaggers I.T.A. Kontroverzní, mnohými nenáviděná, zbytkem však milovaná legenda z Londýna. Jsou značně netradičním, osobitým bandem, oprávněně opředeným hojností zákulisních zpráv a historek. Vznikl jako striktně antifašistická a programově politická kapela v roce 1988. Přestože tvrdí, že: "celý, o čem tahle kapela je, a jediný důvod existence je politika", nezůstala jejich muzikální stránka vůbec ochuzená. Je to melodický punk-rock s vlivy Oi! a ska. Typickými pro ně jsou silné halekavé refrény, o něco zrychlená clashovská melodika s důrazem na Oi!ovou dunivou dynamiku, chvílemi až rapovaný zpěv s početnými zadními vokály a to vše skvěle doplněné dechovou sekcí troubící do útoku. Svoje vlastní hity prokládají skvělými covery např. "Guns for Brixton" od Clash, nebo " If the Kids are United" od Sham 69.
Soundtrack pro AFA
Zakládajícími členy Blaggers I.T.A. byli skalní aktivisti AFA ( AntiFašistické Akce)- Matty, Serious a Vinyl. Kromě zachování věrnosti klasickým akcím a metodám Antifašistické akce udělali obrovský kus práce pro popularizaci této organizace v Anglii. Představili ji úplně nové části mladé generace a skloubili ideálním způsobem výtečnou zábavu s apelem na odpovědnost. Zbavili antifu u mnoha posluchačů nálepky sektářů a extrémistů. Lehce pochopitelným způsobem vysvětlovali také nezbytnost užití militantních prostředků. "Chceme lidem ukázat jak zvrácenou vírou fašismus je. Musí si uvědomit, že zrodit se může klidně ze situace, která je v Británii právě teď. Fašismus totiž nezačíná koncentračními tábory - těmi to až končí," řekl zpěvák Matty pro New Musical Express v lednu 1993.
Více než 40 procent všech svých koncertů odehráli na benefitech pro antirasisty, squatery, ochránce zvířat, hunt saboteurs (sabotéři honů - aktivisté bojující proti loveckým zábavám), ale i na podporu stávkujících. Největší z nich byl antifa festival v Římě ´91 pro 5 tisíc lidí. Na demonstracích AFA a Anti Nazi League chodili v první řadě a hráli na dudy do pochodu. Přípona I.T.A. znamená In The Area - tedy v bezprostředním okolí, v tvojí čtvrti. Připomíná základní princip antifašismu - po globální osvětě lokální přímá akce. A celá kapela byla skutečně součástí antifa skupinky, která si pohlídala, aby se v jejich oblasti nepoflakovala žádná nacistická špína. Jen tak mimochodem, jediná zmínka o Blaggers, kterou jsem u nás v "rockovém" tisku zaznamenal, byla o nějakém monstr festivalu v Německu, kde polovina "stars" odmítla hrát s takovými "primitivy" jako Blaggers, protože v zákulisí fyzicky napadli metalovou kapelu podporující fašisty.
Jednou nohou v nebi, druhou v pekle Svému cíli dělat kvalitní a účinnou osvětu (nebo propagandu?) podřídili úplně vše a proto se rozhodli v únoru 1993 podepsat smlouvu s major labelem E.M.I. Nenechali si však od firmy zasahovat do tvorby ani dalších projevů navenek. Udělali si tím mnoho nepřátel, ale ve sporu s moralizujícími teoretiky, obviňujícími je ze zaprodání se, jim čas dal zapravdu. Využili EMI jako prostředek k Antifa cílům na 100 procent. Bez slevení ze svých zásad mohli oslovit nové publikum a EMI jejich propagandu distribuovala do celého světa. Zatímco Clash a mnoho dalších zabloudili ve světě showbyznysu a velkých peněz, Blaggers bez zaváhání proměnili svoji šanci. Hned po podpisu poskytli mnoho úderných interview do největších hudebních periodik s podmínkou, že na konci musí být připojena reklama na AFA. Hned po prvním rozhovoru v Melody Makeru kontaktovalo AFA téměř 100 lidí se zájmem o spolupráci. Potom, co za všechny peníze, které jim dala firma na propagaci (asi 200 tisíc liber) a na podpisovou party, nakoupili celostránkové inzeráty AFA do New Musical Expres a Melody Makeru, kde BLAGGERS figurovali pouze na hlavičce, měl pošťák opravdu těžkou rachotu.
Další perličkou je, že před dokončením nahrávání LP "United Colors of Blaggers I.T.A." stihl vydat jejich kamarád na nezávislém DIY labelu živé album s většinou skladeb a vysoudil na EMI velké odstupné (navíc ten živák má podle mě daleko větší šmrnc). Prostě "Velkej Rock´a´rollovej švindl"!
Odchod se ctí
Ale to již pomalu přišel čas tuto kapitolu uzavřít. Po pěti letech intenzivní práce začali I.T.A. ztrácet šťávu, zneužitý nadnárodní koncern EMI jim pod záminkou dalšího skandálu, kdy vykopali dotěrného a provokujícího novináře Melody Makeru ze šatny, vypověděla smlouvu. Matty k tomu řekl: "Neexistuje žádný důvod, proč rozmělňovat naše poselství jenom pro prodej dalších desek. Absolutně žádný důvod. Pak tedy není žádná šance pro další existenci Blaggers I.T.A.". Psal se rok 1993. Přes všechny tyto skutečnosti se Blaggers až do svého rozpadu nezbavili iracionální kritiky části scény. Podle společných kompilací a projektů s množstvím opravdu aktivních a ortodoxních anarchokapel však většina pochopila, na čem v tomto případě opravdu záleželo. Nikdy si nehráli na underground ani punk. Naštěstí Blaggers nezapadli a minulý rok dokonce levicový Oi label Mad Butcher vydal reedici jejich první LP " On Yer Toez " a chystá se i zbytek titulů, jež nevyšly na EMI.
Z Konfrontace č. 6/1999